Agresiunea psihologica a
insotit mereu confruntarile militare, presiunea exercitata provocand deruta,
confuzie, panica, capitulare.
Extinsa uneori si dupa
ce conflictul militar s-a incheiat, manipularea psihologica remodeleaza
conduite, perceptii, referinte.
Ceea ce inamicul
considera propaganda, pentru noi reprezinta stiri.
In timpul celui de-al
Doilea Razboi Mondial, propaganda avea directii diferite: alba, gri si neagra.
Propaganda alba era usor
identificata ( de exemplu BBC a emis un program alb cu titlul This is London Calling ), propaganda gri
nu specifica sursa, insa abordeaza subiecte senzationale avand ca efect
vulnerabilitatea receptorului.
Cea mai eficienta insa,
este propaganda neagra, care prin zvonuri, tensiune, nesiguranta, abordeaza
temele cele mai acute, asumandu-si meritul de minciuna nedetectabila.

Una dintre cele mai mari
actiuni de dezinformare din cel de-al Doilea Razboi Mondial, a fost Operatiunea
Mincemeat (carne tocata).
In dimineata zilei de 30
aprilie 1943, submarinul Seraph se ridica la suprafata in apropierea coastei
Spaniei. Trupul unui barbat este pregatit pentru a fi incredintat marii. Insa,
vesta sa militara ascunde o servieta, iar trupul este legat de un colac de
salvare. Transformat in imaginarul maior Martin, operatiunea se declanseaza.
Autoritatile spaniole
gasesc cadavrul, informatiile secrete ajungand pe masa lui Hitler. Planul
aliatilor de a invada Grecia si Sardinia schimba strategia germanilor, care
muta o intreaga divizie in Grecia. Un succes.
In 10 iulie trupele
aliate ataca Sicilia, luand prin surprindere apararea existenta. In urma
acestei operatiuni, insula a fost cucerita, controlul aliatilor extinzandu-se.
Winston Churchill a fost
informat: Carnea tocata a fost inghitita
in intregime.
Ca urmare a capitularii
Siciliei, Mussolini a fost indepartat de la putere.
Pot oare ca in jocul
confruntarilor, transmitatorul si receptorul sa fie influentati in aceeiasi
masura?
Stiu ca nu stiu nimic si nici macar asta nu stiu. (Socrate)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu